Krexet IV

Livscoachen eller Lillebror ser dig

De första tre Krexetföreställningarna var mer eller mindre långa tillbakablickar i tiden. Därför kändes det naturligt att göra Krexet IV till en framtidsskildring. I dessa själförverkligandets tidevarv tänkte vi att hur ser verkligheten ut om vi extrapolerar dagens trender 30 år framåt i tiden. Resultatet blev ”Livscoachen”, historien om ett Sverige på randen till kollaps på grund av människors hets efter cred, retweets och likes.

Karaktärer

  • Milton Milton (Per-Martin Palm)
  • Mårten Milton (Håkan Roos)
  • Eva Brun (Karin Andersson)
  • Rebecka Carlsson (Lovisa Pettersson)
  • Julian Assange (Viktor Emlund)
  • Napolitana (Lena Beckman)
  • Ciceronen (Gustav Dahlin)

Sånger

  • The Takeover, the Break’s Over (Fall Out Boy)
  • Filthy/Gorgeous (Scissor Sisters)
  • xxx (Genesis)
  • Tragic Kingdom (No Doubt)
  • Ironic (Alanis Morisette)
  • Man Must Dance (Johnossi)
  • Ameno (Era)
  • Bite the Hand That Bleeds (Nine Inch Nails)
  • yyy (Depeche Mode)

Synopsis

Akt I
På den mest prestigefylda av alla branchgalor vinner Milton Milton Stora livscoachpriset för fjärde året i rad. Milton är den mest framgångsrika och inflytelserika i av alla livscoacher, och Ciceronen tar oss med till hans kontor där verksamheten går på högvarv jämt. Endast de rikaste, mäktigaste och kändaste får plats på hans mottagning. T.ex. Rebecka Carlsson, statsministerkandidat från Miljöpartiet. Hon behöver hjälp med sin valstrategi och finansiering, och Milton ger några mindre etiska råd.

Sen har vi Napolitana en av många barn som på 10-talet utsattes för hänsynslösa genusexperiment på Herrljungakollektivet. Hen är ganska förstörd och hens svajiga temperament gör det svårt för Milton att kommunicera. Hursomhelst behöver Napolitana ett jobb, och Milton fixar ett på TV åt henom.

På väg ut stöter Napolitana ihop med Julian Assange, nyss utsläppt efter 18 år i fängelse, och som ett led i rehabiliteringen ska coachas av Milton. Osannolikt nog drabbas Julian och Napolitana av en våldsam attraktion till varandra, och Milton blir tvungen att sära dem åt med våld. När sessionen med Julian väl kommer igång står det snabbt klart att han fortfarande har planer på omstörtande verksamhet, medan Milton å sin sida tycks ha dunkla motiv att försöka knäcka honom, likt ett ägg. Innan han kommer igång kommer Mårten, Miltons bror, och annonserar att Eva har kommit för att träffa honom. Eva är ordförande i livscoachernas riksförbund och kräver ett möte på direkten. Stressad låter Milton Mårten ta över sessionen med Julian, med instruktionerna att knäcka honom enligt metoderna i Miltons nya bok.

Mårten är dock betydligt mer blödig än sin storebror och klarar inte av att se Julian bryta ihop. Han avbryter och råkar istället coacha honom till nya höjder, varpå Julian går loss på de hemliga dokumenten i Miltons iLeaf. När han ser akten om sig själv blir han rasande och bestämmer sig för att hämnas. När han ser akten om Rebecka Carlsson vet han hur.

Samtidigt har Eva och Milton hamnat i gräl eftersom Milton inte håller med Livscoachförbundet om att han måste få en varning för oetiska metoder. Det skulle kunna hindra hans chanser att bli vald till årets livscoach Eva står dock på sig och det visar sig att hon har personliga motiv; Milton gjorde för en kort tid sedan slut på deras förhållande Eva lovar dock att dra tillbaka anmärkningen om Milton bjuder ut henne på en dejt igen. Milton blir desperat med tanken på att behöva utsätta sig för Eva igen och övertalar Mårten – som är intresserad av Eva – att lägga in en stöt.

På kvällen är ser bröderna Milton på TV hur Napolitana blivit publikvärd i ett nytt, fränt debattprogram. Gäster i studion är Julian och Rebecka, där för att debattera Julians anklagelse om att Rebecka inte passar som Sveriges statsminister. Han har dock spelat sina kort väl och avslöjar först i direktsändning att han känner til hur Milton rekommenderat Rebecka att liera sig med storbankerna för att skaffa kampanjmedel – OCH att hon ligger med Anton Abele, partiledare i Postmoder(n)aterna. Detta skapar lynchstämning i studion, och Julian utnyttjar tillfället för att tala om för alla som tittar att vända samhället ryggen. Att ta ut sina pengar från bankerna, att inte gå till jobbet, att inte konsumera. Kort sagt, att göra revolution i Julians anda.

Akt II
Stockholm är ett postapokalyptiskt landskap efter Miltongate. Skaror av bloggare drar runt i skuggorna och äter vad de får tag på, ibland också varandra. På en övergiven bar på Stureplan har Mårten, Eva, och Rebecka tagit skydd. Mårten är i sitt rätta element eftersom han ända sedan 2012 förberett sig på undergången. Rebecka och Eva är miserabla, Eva för att hon är hungrig och saknar Milton, Rebecka för att alla hennes ambitioner slagits i spillror. Det blir inte bättre av att Julian med jämna mellanrum sänder revolutionsradio via den uråldriga FM-tekniken. Mårten imponeras av Julians budskap – eller är det hans förmåga att underhålla? – medan Rebecka blir ursinnig. Hon måste nå ut till folket! Mårten visar sig ha oanade talanger och hjälper Rebecka att bygga om radion till en sändare.

Samtidigt ligger en utslagen Milton i en rännsten och gnager på en självdöd råtta. Hans liv kanade snabbt utför efter att Julian outade honom som maktfullkomlig manipulatör, och nu är han utblottad och bitter. Milton delar rännsten med Napolitana… för värmens skull. Napolitana saknar Julian, och Milton visar hur man kan kalla honom genom att blåsa i en lergök. Detta påminner honom om hans far vilket blir för mycket för honom, och han bestämmer sig för att ge sig av. Napolitana fattar ingenting, men då dyker Julian upp och de båda delar ett ömt ögonblick. Julian övertalar Napolitana att hjälpa honom infiltrera Rebeckas läger.

Rebecka är redo att sända radio, men det går inte bra eftersom Julian stör ut sändningen. Det är dock svårt att göra något åt det, särskilt på fastande mage. Eva skriker efter mat, och Mårten lovar att ge dem det om de kommer på tjejmiddag. Både Eva och Rebecka går med på det, och äntligen får Mårten sin vilja igenom. De båda uppskattar knappast hans macho stil och finner att de har betydligt mer gemensamt själva. Så Mårtens tjejmiddag blir lite av en katastrof för honom. Det kunde blivit ännu värre om inte Napolitana kommit in mitt i. Hon för en inre strid med sig själv om ifall hen är tjej eller inte. Ciceronen rycker in och söver henom, finurligt undrande om han gått för långt denna gång.

Under efterfesten, där Mårten äntligen vågat bjuda Eva på dejt, kommer plötsligt Milton tillbaka. Alla är av naturliga själv sura på honom och vill jaga bort honom, men Eva ändrar sig och skyddar sin gamla kärlek från de andra. Det slutar med att hon förför honom och på så sätt plockar fram lite av den gamla Milton som han själv försökt trycka undan.

Napolitana vaknar upp och börjar övertala Mårten att överge alla andra, överge Milton. Hen påpekar hur lite Mårten förtjänar att bli hunsad, hur ingen ser hans värde, och att han borde försvinna. Mårten tycker i spritdimmorna att det är en jättebra idé.

Det blir morgon, och Milton känner sig skamsen för vad han gjort. Han undrar var Mårten är och då vaknar radion till liv och Julian meddelar att han håller Mårten gisslan och uppmanar alla att han nu har full kontroll över internet. Milton bestämmer sig för att han måste hjälpa sin bror alla sätter iväg för att göra upp med Julian en gång för alla.

Akt III
Sällskapet anländer till Miltons kontor, vilket Julian tagit över och använder som högkvarter. Där försvaras han av sina sektliknande, mest trogna anhängare. Det står snabbt klart att Mårten och Napolitana spelat dubbelspel och står på Julians sida. Tumult utbryter, men Mårten bestämmer sig för att sätta sig upp mot sin bror och slå honom i hans eget spel. Det blir Coachoff! Det går tyvärr inte så bra för Mårtens del och Milton kommer ur coachoffen mer självsäker än någonsin. Julian inser att han måste kliva in i handligen igen och hålla de andra i förvar. Men just då sticker den impulisva Eva en kniv i honom och han drar sina sista rosslande andetag i famnen på en förtvivlad Napolitana. Rebecka anser däremot inte att det är mord, eftersom rättsväsendet är satt på undantag. Dock anser hon att hon kan utropa sig till interimsmässig statsminister och passar på att benåda Eva. Innan de två lämnar brottsplatsen passar Rebecka på att påminna Milton om att det är bäst att hålla tyst om det som hänt denna dag.

Utan Julian som motstånd lyckas Rebecka, med Eva vid sin sida, oförskämt lätt få samhället tillbaka i sina invanda banor, och vinner valet enkelt. Milton får mycket ära och sin heder tillbaka för att han hjälpt Rebecka, dock är han inte lika bekväm i rollen som förut. Napolitana plockar upp Julians fackla, fast förvissad om att han inte är död. Är han?

Milton har numera statusen som Statsministerns coach, men det blir fler och fler slitningar emellan dem. Han är bekymrad över hennes allt mer våldsamma metoder, men hon bryr sig inte och betalar bra för hans tystnad. Men för att lindra sitt samvete och skydda sin bror ger han hälften av dessa pengar till Napolitana, i vars motståndsrörelse Mårten nu är mycket aktiv. En dag kommer Napolitana och berättar att Mårten är på väg att genomföra ett självmordsuppdrag till Rebecka. Milton ger sig av för att stoppa honom, men Napolitana och Mårten har bara låtit honom leda dem till Rebeckas gömställe. De kommer efter honom, och med sig har Mårten ett kuvert till Rebecka – med anthrax. När Milton inser vad som är på väg att hända försöker han hindra Mårten, men det slutar med att Eva, Rebeckas ständiga skugga, kastar anthraxen på Mårten. Milton ser sin bror dö i sina armar…

En kort tid senare är det dags för den årliga livscoachgalan, och Milton vinner utan konkurrens. Denna gång stakar det sig när han ska tacka sin bror. Och han lämnar ”Fingret i Luften” på podiet och går därifrån, för att aldrig coacha igen.

Ensamblen

  • Direktionen & Produktionen
  • Jessica Bernsteen – Direktris
  • Ellinor Bäcklin – Producent
  • Joakim Tisell – Producent
  • Sara Sundblad – Ekonomichef
  • Max Hallqvist – Regissör
  • Astrid Helmfrid – Manuschef, Konstnärlig ledare
  • Joakim Engström – Maestro
  • Ida Hossar – BDS-mamma
  • Jonas Lanto – Koreograf
  • Niklas Gonzales – Kostymchef
  • Erik Melander – Dekorchef
  • Gustav Wessberg – ToM-chef
  • Julia Remnestål – PR-chef
  • Mats Linder – KXM-chef
  • Scen
  • Per-Martin Palm
  • Håkan Roos
  • Lena Beckman
  • Lovisa Pettersson
  • Karin Andersson
  • Viktor Emlund
  • Gustav Dahlin
  • BDS
  • Astrid Helmfrid
  • Malin Arvidsson
  • Sandra Blomgren
  • Karolina Siegel
  • Orkester
  • Joakim Engström – gitarr & keyboard
  • Henrik Land – bas
  • Björn Schmidt – gitarr
  • Andreas Salomonsson – trummor
  • Kostym
  • Niklas Gonzales
  • Caroline Sjöberg
  • Emma Sandström
  • Jonna Holmqvist
  • Linnea Stenbeck
  • Lovisa Åkesson
  • Magdalena Modig
  • Sofia Bergström
  • Dekor:
  • Erik Melander
  • Jimmy Sers
  • Jonas Cham
  • Henrik Linduister
  • Henrik Westergren
  • Jonas Ricknell
  • Carl Malmberg
  • Teknik & Media:
  • Gustav Wessberg
  • Isabelle Forslund
  • Jonas Bjarre
  • Marcus Jawerth
  • Noa Lapins
  • Hugi Asgeirsson
  • KXM
  • Mats Linder
  • Sebastian Hedberg
  • Sara Björk
  • Viktor Pregner
  • Johan Berggren
  • Thomas Backlund
  • Michael Ekström
  • Fred Stjernqvist
  • Oscar Vega
  • Denise Fuglesang
  • PR
  • Julia Remnestål
  • Anders Nilsson
  • Dennis Roth
  • Philip Wessman
  • Andreas Christiansen
  • Anton Lagerholm
  • Olle Kamperin
  • Manus
  • Astrid Helmfrid
  • Mats Linder
  • Thomas Backlund
  • Viktor Pregner
  • Sara Björk
  • Hugi Asgeirsson
  • Max Hallqvist